lördag 27 augusti 2016

Identity

Så, nu rebootar vi bloggen. Man ska aldrig vänta för länge med sånt, det ligger i utsagans natur, "för länge" är alltid något dåligt, precis som "för lite" eller eller "för kort" eller så. Det där med att modulera in rätt frekvens har aldrig varit min styrka, men jag har alltid försökt leva efter principen att det är bättre att göra fel än att inte göra något och att det man gör alltid retar någon, även när det inte är meningen. Det är inte så man boostar sina career opportunities, har jag blivit varse. Tiga är bokstavligt talat guld i politiken och arbetslivet. Tiga, eller möjligen eka ut bekräftelser i kammaren. Frågan är dock om det förändrar världen så mycket.
Men det som snurrade i mitt huvud denna morgon som en gammal punklåt, eftersom det är en gammal punklåt, är Identity med X-ray spex. Mer skrik än sång, men this is England '78 och inte flamsig trallpunk från nittiotalet, så det sägs saker, även om det är svårt att höra. Identitet, man är den man är, liksom. Eller låtsas vara den man vill vara tills fake it 'til you make it har kickat in.
Det är befriande och långt från dagens gravallvarliga trista missionerande ödesmättade identitetspolitik där predikanten piskar in att du alltid kommer att vara den du föddes att vara, oavsett materiella förutsättningar och livsval. Vite man, du föddes till förtryckare, om du så föddes i en husvagn av föräldrar som åt kall pizza till frukost med rosita som måltidsdryck. Du kommer aldrig undan ditt öde. Idpol är vår tids maoism och den infiltrerar samhällskroppen på samma sätt och kommer att glömmas bort lika snabbt. För ingen minns längre hur kungen beundrade Maos ledarskap och diktning, eller hur namnkunniga medlemmar i vårt samarbetsparti svärmade för folkkommuner och till och med Demokratiska Kampuchea och jag förlåter dem, på samma sätt som jag kommer att förlåta dem som håller min pappas morfar, utauktionerad till en storbonde, frusen, barfota, slitandes från morgon till kväll, ansvarig för kolonialism och slaveri. Jag förlåter dem, ty de veta icke vad de göra, men jag säger emot. Och lyssnar på gammal punk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar