tisdag 26 april 2016

Ni chicha, ni limoná

Ni chicha, ni limoná är namnet på en låt av Victor Jara som kom i början på sjuttiotalet. Han sjunger om de där som inte är riktigt för eller emot, som håller alla dörrar öppna för säkerhets skull. Den gången gällde det huruvida man stödde den chilenske presidenten Salvador Allende, senare störtad och mördad i en militärkupp.
Jara föraktade de där som varken var vänner eller ärliga motståndare. Man behöver veta var man har folk, tyckte Jara och det tycker jag med. Och här har ni mig. Min internationalistiska ådra föddes väldigt tidigt. Det var inte ens nära att jag skulle bli rasist. Jag vet egentligen inte varför. Kombo av tidiga hårda vindar från väst, erfarenheter i familjen och den stora vaccinationen: besöket i Auschwitz som barn. Och hur illa det än rimmar med nutida postmodernt nonsens, så står jag fast vid att alla människor har samma rätt eller samma fel. Fågel eller fisk är inte beroende på omständigheter eller vem det gäller. När vi gick i alla nittiotalets fackeltåg mot rasism var det för allas lika värde vi gick. Varje gång jag berättar för ett barn på förskolan att hen får välja sin egen väg när hen blir stor så är det just för det. Jag har aldrig klappat någon muslim på huvudet och sagt mig förstå eller acceptera rena dumheter i islams namn. Min kanske allra bästa kollega någonsin var en kvinna i slöja och våra diskussioner var ofta vilda, men alltid med respekt. Sen skildes vi ofta åt med en kram, för våra gudar tyckte uppenbarligen inte att kroppskontakt var en syndig intimitet. Våra gudar förespråkar vad jag kan förstå kramar åt dem man gillar och handslag i övrigt.
Ja, behandla lika och med respekt. Tänk bara tanken att det hade varit en livetsordare från Uppsala som fikat med en representant för herrens befrielsearme i Uganda och sen påstått att han inte fattat vem det var eller alternativt att det var hans plikt som kristen att hålla sig väl med resten av det kristna civilsamhället. Nä, det hade inte funkat. Det ska inte fungera. Men kanske är det jag som är för svartvit som några säger. Kanske fattar en enkel barnpassare inte hur den stora världen fungerar. Det är inte omöjligt. Men tills jag blir överbevisad om annat så tänker jag att den som inte står för något faller för vad som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar